Den 11. april ble det holdt informasjonsmøte for alle beboere angående maling av balkonger og vinduer, her er en oppsummering av viktig informasjon:
Alfa malermester AS kommer med lift og maler utsiden av vinduene, samtidig males stålbjelkene på balkongene. Treveggen inne på balkongen blir høytrykksspylt og malt. De som har noe hengende på veggen må fjerne dette før Alfa kommer. Fastmonterte lamper kan henge, det vil da males rundt disse. Det anbefales at fastmontert panel på innsiden av balkongen fjernes slik at det kan vaskes og evt vedlikeholdes her også (noen har satt opp eget panel på innsiden av balkongveggene, det er dette som anbefales fjernet slik at de kommer til og får malt metallstagene). Balkongtakene skal ikke males, kun vinduer/balkongdører, treflatene inne på balkongene, vindskier i tre på gavlveggene, vask av balkongfrontene begge sider, maling av bæresøyler og feste i taket (ikke selve taket, kun den metalldelen som holder dekket). Møbler må ryddes/stables midt på balkonggulvet. De som har innglasset balkong må åpne opp slik at Alfa kan komme inn på balkongen. Malerne skal ikke inn i leiligheten. Når arbeidet starter er plenene fortsatt for myke til at det kan settes en lift der. Malerfirmaet vil derfor ta alle vinduer og balkonger som vender ut mot vei først, og så ta fra den gresslagte siden når det er tørt nok. De starter med inngangssiden og endevegger på ESL 97, deretter følger ESL 95, BJN 22, BJN 18, BJN 16, BJN 20 og BJN 26. Det er ikke mulig å sette en eksakt tidsplan nå, de må se an hvor lang tid de bruker for hver blokk. Oppstart er noe forsinket i forhold til tidligere utsendt informasjon, oppstart er nå satt til uke 20 eller 21. Det varsles på forhånd. Arbeidet skal være ferdigstilt i september. Det kommer melding med konkret angivelse av dato til hver enkelt. Alfa henger opp tydelig informasjon på leilighetsdør og/eller balkongdør om når starter og når de er ferdige med malerarbeidet på vinduer og balkong tilhørende din leilighet. Før borettslaget gikk over til fjernvarme i 2010 fyrte vi med olje og strøm. Bak ESL 97 har vi to digre oljetanker á 30.000 liter liggende i bakken. Disse ble tømt for olje og renset i fjor, men det er også et krav at de skal fjernes. Styret fikk inn anbud og hyret inn et firma for jobben. Så viste det seg at det ikke var så enkelt. Her lå nemlig rørene for fjernvarmen helt inntil og delvis oppå tankene. Det ville være svart vanskelig og risikabelt å få opp de gamle tankene uten å risikrere å ødelegge noe som hadde med fjernvarmen å gjøre. Så ble det gravd igjen, og søknad sendt til Bymiljøetaten. De hadde forståelse for problemet, og har denne uken gitt klarsignal til at tankene kan fylles med grus, og dermed bli liggende der de er.
Dette er altså forklaringen på at et stort område fortsatt er inngjerdet bak nr 97. Så snart tankene er fylt med grus vil det bli sådd gress over der igjen. Alle foto: Roger Nordlien. Som varslet tidligere blir det anledning til å sette ut ting som du skal kaste foran inngangene mandag 16.april.
Viktig: Det vil ikke bli anledning til å sette ut EL-avfall, bildekk eller farlig avfall. Dette må du selv levere, for eksempel på Etterstad mobile gjenbruksstasjon (hver onsdag på Etterstad VGS kl 18-1930). Styret oppfordrer beboerne til å bruke dette tilbudet jevnlig. Her tar de også imot ting som kan brukes på nytt. Klær du ikke trenger lenger legges i Fretex-kontainer mellom ESL 95 og 91 (foran 95). De tar også i mot klær som er fillete, se info på selve kontaineren. OBS: Ny regel fra Oslo kommune: alt småskrot kastes i gjennomsiktige søppelsekker. Vaktmestrene må vite hva som kastes. Hvis containeren blir levert med svarte søplesekker e.l. vil det påløpe store gebyrer - siden det potensielt kan være farlig avfall som må spesialbehandles. Gebyrer øker borettslagets kostnader, det vil si betales av oss alle. Noe du lurer på? Spør! Noen har sikkert registrert at det graves i bakken bak ESL 97. Det er to gamle, tomme oljetanker som skal fjernes. Vi sluttet å bruke olje til fyring for mange år siden, da vi gikk over til fjernvarme. Men tankene har blitt liggende, og selv om de er tømt og renset, må vi fjerne dem. Det ble mer komplisert enn forventet, og tar derfor litt lenger tid enn forventet.
|
Aktuelle datoer: 1.mars 2021: frist for innmelding av saker til generalforsamlingen mai 2021. 18.mai: generalforsamling 2021 Styremøter 2021:
mandager i like uker. Åpent for spørsmål kl.18.00 - 18.30. OBS! Under koronakrisen har vi ikke åpen halvtime med frammøte, men tar det digitalt. Du kan klikke deg inn med denne lenken klokka 18 på de mandagene vi har styremøte: meet.google.com/sdm-qhpc-fgz Det er ikke krav om registrering, men du må skrive navnet ditt og nr på blokka når du logger inn. Vi kan ikke drive saksbehandling i den åpne halvtimen, saker som krever behandling må sendes i epost.
|